Za każdym wynalazkiem, produktem czy usługą stoi jego odbiorca, użytkownik. Badania społeczne poszerzają wiedzę o tym, jak w praktyce funkcjonują dane rozwiązania, technologie. Umożliwia to ich doskonalenie i usprawnienie, co przekłada się nie tylko na rozwój produktu czy usługi, ale też jego obecność na rynku. Badania społeczne to także systematyczna obserwacja życia społecznego, prowadzona w celu odkrycia i zrozumienia prawidłowości, które w nim zachodzą (Babbie, 2004). Artykuł opisuje, jakie możliwości dają badania społeczne i co można dzięki nim zyskać.
W badaniach społecznych ważna jest celowość badań i użyteczność wyniku. Pochylamy się przecież nad tematem, który jest „poznawczo doniosły”, czyli pozwala ujawnić istnienie lub mechanizm działania pewnego zjawiska, dotąd niedostrzeganego lub nieopisanego (Nowak, 2007). Badania społeczne wykorzystują metody naukowe do poznania potrzeb, opinii, ale też praktyk społecznych (np. zwyczajów i ich źródeł). Właśnie dlatego tak dobrze sprawdzają się w interdyscyplinarnych kontekstach badawczych, wspierając inne nauki w uzupełnieniu wiedzy nt. odbiorców i użytkowników procesów, rozwiązań, w tym innowacji.
Badania społeczne na uczelni technicznej nie wydają się oczywistym połączeniem, pokażmy zatem ich kilka praktycznych zastosowań:
Warto zapoznać się z krótką prezentacją przygotowaną przez Norton Sociology o tym, dlaczego tworzenie badań społecznych można nazwać sztuką: The Art and Science of Social Research.
W badaniach stosujemy szereg metod dobranych do kontekstu problemu oraz badanej grupy. Raz sprawdzą się wywiady, innym razem ankieta. Czasami trzeba rzecz obserwować, by dostrzec tendencje, a czasem przeprowadzić wywiad grupowy albo warsztaty, czasem projektowe. Najlepiej stosować kilka metod, by uchwycić problem badawczy wielowymiarowo. Zgromadzone dane porządkujemy, analizujemy i piszemy raport. Opracowanie może być – zależnie od potrzeb Zamawiającego – krótkie i konkretne lub dłuższe, wnikliwie omawiające szczegóły.
W DAS PW realizujemy badania społeczne dotyczące nauki i dydaktyki – również od strony zarządzania procesami, a także współpracy nauka-biznes. Prowadziliśmy też badania dotyczące nowych technologii, w tym rozwoju produktu, zajmujemy się też przedsiębiorczością, innowacjami i start-upami. Znamy się też na ewaluacjach projektów i wydarzeń. Wspieramy rozwój innowacji technologicznych i nietechnologicznych oraz wsparcie w projektowaniu rozwiazań (prototypowanie i testowanie w Design Thinking i Service Design).
Artykuł napisała dr Aleksandra Wycisk, a grafikę przygotowano w narzędziu SI: Adobe Firefly. Więcej informacji o badaniach społecznych udzieli każdy członek zespołu Działu Analiz Strategicznych PW.