Nauka - biznes - samorząd

Potrzeby otoczenia społeczno-gospodarczego uczelni - jak je badać?

Okładka raportu "Potrzeby otoczenia społeczno-gospodarczego uczelni - jak je badać?"

Opis stosowanych przez nas metod badań społecznych, jakościowych i ilościowych, m.in. CAWI, PAPI, IDI, FGI, panele eksperckie, badania UX, warsztaty kreatywne oparte na Design Thinking i Service Design, konsultacje społeczne, którymi posługujemy się w badaniach identyfikujących potrzeby i wyzwania otoczenia społecznego gospodarczego PW. 

Przeczytaj raport / read English version of the Report

Identyfikacja potrzeb innowacyjnych podmiotów gospodarczych - czego pracodawcy oczekują od PW?

Okładka raportu "Identyfikacja potrzeb innowacyjnych podmiotów gospodarczych - czego pracodawcy oczekują od PW?"

Głównym celem badania była identyfikacja potrzeb innowacyjnych podmiotów gospodarczych (przedsiębiorstw) będących potencjalnymi pracodawcami absolwentów Politechniki Warszawskiej. W raporcie dokonano przeglądu ponad 100 krajowych i międzynarodowych badań (naukowych i konsultingowych) dotyczących innowacyjnych przedsiębiorstw, w tym przemysłu 4.0.

GOSPOSTRATEG: Zrównoważony rozwój województwa mazowieckiego

Seria „Rozwój województwa mazowieckiego: różnice regionalne i podregionalne” prezentuje analizy pomocnicze i dokumenty robocze wykonane w związku z pracami badawczymi prowadzonymi w ramach projektu "Zrównoważony rozwój województwa mazowieckiego w nowym układzie jednostek NUTS2 i NUTS3. Poziom metropolitalny, regionalny i podregionalny". Projekt był realizowany w latach 2019-2020 przez Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, Szkołę Główną Handlową oraz Politechnikę Warszawską i finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Warszawa przestrzenią badań i rozwoju – katalog wiodących jednostek tworzących warszawski ekosytem B+R

Okładka katalogu "Warszawa przestrzenią badań i rozwoju"

Celem badania przeprowadzonego na zlecenie Urzedu m.st. Warszawy była identyfikacja wiodących jednostek badawczych na terenie woj. mazowieckiego prowadzących działalność B+R. Powstały dwa katalogi: w języku polskim i w języku angielskim.

Rozwój kompetencji przyszłych kadr sektora kosmicznego

Okładka artykułu „Rozwój kompetencji przyszłych kadr sektora kosmicznego poprzez udział w konkursie European Rover Challange”

Jakich kompetencji potrzebują przyszłe kadry sektora kosmicznego? Przygotowaliśmy badanie, aby się tego dowiedzieć na zlecenie Politechniki Warszawskiej i PIAP Space Sp. z o.o. W celu identyfikacji potrzebnych kompetencji i wpływu konkursu European Rover Challenge zrealizowano badania jakościowe. Wyniki przedstawia artykuł „Rozwój kompetencji przyszłych kadr sektora kosmicznego poprzez udział w konkursie European Rover Challange”.

Rynek kosmiczny w Polsce. Współpraca nauki i biznesu w projektach ESA

Okładka raportu "Rynek kosmiczny w Polsce. Współpraca nauki i biznesu w projektach ESA"

Na zlecenie Politechniki Warszawskie i PIAP Space Sp. z o.o. przygotowaliśmy analizę obszaru przemysłu kosmicznego w Polsce. Rezulatatem jest raport „Rynek kosmiczny w Polsce – współpraca nauki i biznesu”, przedstawiający przegląd przedsiębiorstw rynku kosmicznego i współpracy między nauką a biznesem w projektach Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA).

Efektywne narzędzia promocji wyników badań naukowych wdrażanych do gospodarki

Okładka do raportu "Efektywne narzędzia promocji wyników badań naukowych wdrażanych do gospodarki"

W ramach projektu „Innowacje w procedurach transferu technologii: Nauka-Przemysł” (program DIALOG, MNiSW) zrealizowaliśmy badanie, którego celem była diagnoza efektywnych narzędzi promocji dla wyników badań naukowych, które są wdrażane do gospodarki. Zdiagnozowane narzędzie promocyjne omówiliśmy w rapocie „Efektywna promocja wyników badań naukowych do gospodarki”, zawierającym także rekomendacje dla zespołu rektorskiego ds. badań naukowych.

Poradnik kwalifikowanych zadań w projektach B+R

Okładka opracowania "Poradnik kwalifikowanych zadań w projektach B+R"

W przygotowanym opracowaniu przedstawiono porady dotyczące kwalifikowania zadań badawczych w projektach o charakterze społeczno-ekonomicznym do poszczególnych typów badań: badania podstawowe, badania przemysłowe oraz prace rozwojowe. Poradnik otwiera przegląd definicji oraz charakterystyka istoty problemu. W dalszej części zostały omówione granice pomiędzy analizowanymi typami badań. Następnie zostały przedstawione ich cechy charakterystyczne. Zamieszczono także przykłady zadań badawczych zakwalifikowanych do poszczególnych typów badań. W końcowej części przedstawiono porady dla wnioskodawców, pokazujące jak opisywać zadania, żeby były przejrzyste i zrozumiałe dla ekspertów oceniających.

Diagnoza potrzeb prawników w zakresie wykorzystywania narzędzi informatycznych w usługach prawniczych

Okładka raportu "Diagnoza potrzeb prawników w zakresie wykorzystywania narzędzi informatycznych w usługach prawniczych"

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Fundacji LegalTech Polska – organizacji zajmującej się informatyzacją i nowymi technologiami stosowanymi w usługach prawnych („tech for law”) oraz prawem związanym z coraz szerszym stosowaniem technologii w każdej dziedzinie życia („law for tech”). Celem głównym badania była diagnoza potrzeb prawników w zakresie wykorzystania narzędzi informatycznych wspierających ich pracę. Wyniki przedstawia raport.

Skuteczna współpraca nauka-biznes w opinii przedsiębiorców

Okładka raportu "Skuteczna współpraca nauka-biznes w opinii przedsiębiorców"

Raport „Skuteczna współpraca nauka-biznes w opinii przedsiębiorców” powstał jako rezultat projektu „Centrum Brokeringu Technologii – pomostem do innowacji” (program DIALOG, MNiSW). Celem przeprowadzonego badania była analiza współpracy uczelni z przedsiębiorcami w zakresie komercjalizacji, transferu technologii, współpracy międzysektorowej. Są to działania realizowane zwłaszcza w ramach III misji Uczelni.

Myślenie wizualne – skuteczność i obszary zastosowań

Okładka raportu "Myślenie wizualne – skuteczność i obszary zastosowań"

Jaki wpływ na przyswajanie informacji może mieć myślenie wizualne? Zbadaliśmy to zagadnienie w raporcie „Myślenie wizualne – skuteczność i obszary zastosowań”. Przygotowaliśmy go w ramach projektu badawczego „Znaczenie myślenia wizualnego w procesie przyswajania informacji”, a zamawiającym był Zespół ds. wdrożenia w Politechnice Warszawskiej zasad Europejskiej Karty Naukowca i Kodeksu Postępowania. Partnerem badania była firma Mazanki, która wzbogaciła graficznie prezentację podsumowującą wyniki badania.

Poufność – analiza zagadnienia prawnego na potrzeby Politechniki Warszawskiej

Okładka raportu "Poufność – analiza zagadnienia prawnego na potrzeby Politechniki Warszawskiej"

Na potrzeby Politechniki Warszawskiej przygotowaliśmy analizę zagadnienia "poufności" z uwzględnieniem specyfiki naszej Uczelni. Raport zawiera identyfikację terminów prawnych i okoliczności ich stosowania.

Instytucje otoczenia biznesu w aglomeracji warszawskiej

Okładka raportu "Instytucje otoczenia biznesu w aglomeracji warszawskiej"

Spółka ProDevelopment zleciła nam identyfikację zakresu oferty i zasad funkcjonowania instytucji otoczenia biznesu (IOB) działających na terenie aglomeracji warszawskiej wraz z oceną satysfakcji ich klientów. Analiza danych i badania jakościowe umożliwiły identyfikację informacji o aktualnej działalności IOB, w tym oferty, jej dopasowania do potrzeb przedsiębiorców i trudności w funkcjonowaniu IOB. Rezultaty przedstawiamy w raporcie.

Analiza Parków Technologicznych funkcjonujących w Polsce

Okładka raportu „Parki Technologiczne funkcjonujące w Polsce”

Raport „Parki Technologiczne funkcjonujące w Polsce” stanowi przegląd oferty parków technologicznych w Polsce oraz przedstawia ocenę jakości ich usług. Analiza została przeprowadzona pod kątem zarządzania parkiem, posiadanej infrastruktury, zasobów możliwych do wykorzystania, zasad współpracy z lokatorami, oddziaływania na region i współpracy z innymi podmiotami. Zamawiającym była spółka ProDevelopment.

Dobre praktyki PW we współpracy z otoczeniem

Okładka publikacji "Jak współpracować z otoczeniem społeczno-gospodarczym uczelni?"

Realizując ustawowy obowiązek uczestnictwa w rozwoju społecznym oraz tworzenia gospodarki opartej na innowacjach, Politechnika Warszawska prowadzi szereg działań w ramach tzw. trzeciej misji uczelni, aby efektywnie włączać się w rozwój społeczny. Publikacja "Jak współpracować z otoczeniem społeczno-gospodarczym uczelni?" prezentuje wytyczne, według których przebiega współpraca w zakresie kształcenia, działalności naukowo-badawczej oraz kreowania wzajemnych relacji z otoczeniem, ale także zbiór dobrych praktyk, obrazujących realizację stawianych Politechnice Warszawskiej celów.